Formannskapet støtter «Regional plan for det inkluderende Innlandet 2023-2026». Formannskapet ber om at følgende punkt i handlingsprogrammet strykes og konkretiseres:
- Strategi for fleksibel høyere utdanning
Øke tilgangen til fleksible desentrale tilbud på fagskole, høyskole og universitetsnivå. Sørge for forpliktende samarbeidsavtaler mellom utdanningsinstitusjoner, fylke og kommuner. I Valdres er det helt nødvendig å snarest få reetablert desentralisert sykepleierutdanning.
2. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling av lærere i grunnskole og videregående skole
Ordningen videreføres og sees i sammenheng med andre satsinger og samarbeid i skolen.
3. Boligutvikling i distriktene
Innlandet fylkeskommune bør ta en pådriverrolle i samarbeid med Husbanken for å utvikle de distriktspolitiske virkemidlene til Husbanken (jf. omtalen av dette temaet i Hurdalsplattformen). Fylkeskommunen bør også styrke egne virkemiddel for boligutvikling i distriktene.
4. Nasjonalt senter for fjellandbruk
Sikring av fjellandbruket er viktig for et inkluderende Innlandet, jf. omtalen av dette under punktet Arbeidsliv og arbeidsplassutvikling. Fylkeskommunen har gitt økonomisk støtte til arbeidet med å etablere et senter for fjellandbruk og i Hurdalsplattformen heter det at det skal etableres et senter for fjellandbruk. En bredt sammensatt styringsgruppe for etablering av Nasjonalt senter for fjellandbruk har nå lagt fram sin anbefaling. Punktet vedrørende fjellandbruk i handlingsplanen bør styrkes ved å ta inn en formulering om at fylkeskommunen vil bidra til etablering og utvikling av et nasjonalt senter for fjellandbruk, i tråd med anbefalingen fra styringsgruppa for etablering av senteret.
5. Kollektivtransport
Kollektivtransport som innsatsfaktor for inkludering burde ha en større plass i planen. Manglende kollektivtilbud fører til liten eller ingen mulighet for svake samfunnsgrupper til å delta i de andre tiltakene planen omhandler, og det svekker arbeidet med inkludering. Kollektivtilbud kan ikke vurderes alene ut fra folketetthet, men må også vurderes ut fra et sosialt bærekraftig og inkluderende perspektiv. Mobilitetsstrategien det vises til er også for svak på dette punktet.
Formannskapet støtter «Regional plan for det inkluderende Innlandet 2023-2026». Formannskapet ber om at følgende punkt i handlingsprogrammet strykes og konkretiseres:
- Strategi for fleksibel høyere utdanning
Øke tilgangen til fleksible desentrale tilbud på fagskole, høyskole og universitetsnivå. Sørge for forpliktende samarbeidsavtaler mellom utdanningsinstitusjoner, fylke og kommuner. I Valdres er det helt nødvendig å snarest få reetablert desentralisert sykepleierutdanning.
2. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling av lærere i grunnskole og videregående skole
Ordningen videreføres og sees i sammenheng med andre satsinger og samarbeid i skolen.
3. Boligutvikling i distriktene
Innlandet fylkeskommune bør ta en pådriverrolle i samarbeid med Husbanken for å utvikle de distriktspolitiske virkemidlene til Husbanken (jf. omtalen av dette temaet i Hurdalsplattformen). Fylkeskommunen bør også styrke egne virkemiddel for boligutvikling i distriktene.
4. Nasjonalt senter for fjellandbruk
Sikring av fjellandbruket er viktig for et inkluderende Innlandet, jf. omtalen av dette under punktet Arbeidsliv og arbeidsplassutvikling. Fylkeskommunen har gitt økonomisk støtte til arbeidet med å etablere et senter for fjellandbruk og i Hurdalsplattformen heter det at det skal etableres et senter for fjellandbruk. En bredt sammensatt styringsgruppe for etablering av Nasjonalt senter for fjellandbruk har nå lagt fram sin anbefaling. Punktet vedrørende fjellandbruk i handlingsplanen bør styrkes ved å ta inn en formulering om at fylkeskommunen vil bidra til etablering og utvikling av et nasjonalt senter for fjellandbruk, i tråd med anbefalingen fra styringsgruppa for etablering av senteret.
5. Kollektivtransport
Kollektivtransport som innsatsfaktor for inkludering burde ha en større plass i planen. Manglende kollektivtilbud fører til liten eller ingen mulighet for svake samfunnsgrupper til å delta i de andre tiltakene planen omhandler, og det svekker arbeidet med inkludering. Kollektivtilbud kan ikke vurderes alene ut fra folketetthet, men må også vurderes ut fra et sosialt bærekraftig og inkluderende perspektiv. Mobilitetsstrategien det vises til er også for svak på dette punktet.
ENSTEMMIG