For å kunne selge øl med et lavere alkoholinnhold enn 4,7 volumprosent alkohol, må man ha bevilling gitt av kommunen.
Salgsbevilling gis for inntil 4 år av gangen.
Søknader om salgsbevilling behandles etter alkoholloven.
I tråd med kommunens alkoholpolitiske handlingsplan blir salgsbevilling bare gitt til dagligvarebutikker.
Det innebærer at det ikke gis salgsbevilling til kiosker og bensinstasjoner.
Politiet og sosialtjenesten uttaler seg om alle nye søknader før de avgjøres.
Vedlegg til søknad
Når du skal søke om salgsbevilling for alkohol trenger kommunen følgende vedlegg:
- Plantegninger over arealet og funksjonene i lokalet
- Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve om alkohollova (ikke nødvendig dersom prøven er tatt i Etnedal)
- Firmaattest fra Brønnøysundregistret
- Eventuell skatteattest
Vandelskrav/skatteattest
Sentrale personer i virksomheten må ha utvist uklanderlig vandel.
Vandelskravet betyr at disse personene ikke kan ha brutt alkohollovgivningen, annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål og regnskaps- skatte- og avgiftslovgivningen.
Du kan bestille elektronisk skatteattest som brukes for å dokumentere at vandelskravet er oppfylt her.
Styrer og stedfortreder
Hver bevilling skal ha en styrer og stedfortreder som må godkjennes av kommunen. Disse må være ansatt i butikken eller være eier, de må være over 20 år og ha bestått kunnskapsprøven.
Videre må de ha uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål.
Som styrer kan bare utpekes den som har styringsrett over salget, herunder ansvaret for å føre tilsyn med utøvelsen av bevillingen.
I styrers fravær har stedfortrederen ansvaret.
Bevillingshaveren må straks søke om godkjenning av ny styrer dersom den tidligere slutter.
Behandling av søknad om salgsbevilling for alkohol
Når kommunen har fått søknaden blir det innhentet uttalelse fra politiet, sosialtjenesten og skatte- og avgiftsmyndighetene.
Behandlingstiden beregnes til ca. 3 måneder.
Klage
Dersom du er misfornøyd med vedtaket, kan du, i h.h.t. forvaltningslovens § 28, klage på vedtaket.
Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til deg som part i saken.
Dersom kommunen opprettholder vedtaket blir saken sendt videre til Fylkesmannem, som avgjør om klagen blir tatt til etterretning.