1.
Kommunesektoren har generelt stort fokus på forebyggende arbeid på alle tjenesteområder. Hovedtanken er at det er mer hensiktsmessig å forebygge enn å kompensere med tjenester i ettertid. Mest ressurser legges i forebyggende helsearbeid og innen kriseberedskap. Kommunene har også betydelig fokus på forebygging i gruppen barn og unge, blant annet på områdene skole-dropout, psykisk helse og tidlig kriminalitet. Dette er forebyggende arbeid som vil være et bidrag også i politiet sitt arbeid med kriminalitetsforebyggende arbeid. En god og riktig rolledeling og godt samarbeid mellom politi og kommune er en suksessfaktor for å lykkes i dette arbeidet. Politiets ressurser inn i dette arbeidet bør ikke svekkes. Innen beredskapsområdet er nye klima-, pandemi- og sikkerhetsrelaterte utfordringer områder som krever raske omstillinger og gode kriseplaner. Den kommunale brann- og redningsetaten opplever å få mer ansvar ved hendelser lokalt. Det er enkelte oppgaver brannmannskapet verken skal eller bør håndtere på politiets vegne.
2.
Etnedal kommune er i all hovedsak tilfreds med politiets tjenestestedstruktur og tjenestetilbud i Valdresregionen. Det er signalisert reduksjoner fra nåværende bemanning lokalt knyttet til politikontakter og ressurser til forebyggende arbeid. Bemanning bør opprettholdes minst på dagens nivå. Man vil nå gå ned fra tre til to politikontakter i Valdres. Det er ønskelig å beholde tre. Aller helst burde man hatt en dedikert forebygger i tillegg til politikontaktene. I dag går ressursene med til vakt og beredskap, og det er ikke mulig for politikontakter som går vakt å samtidig følge opp overfor kommunene. Det er ressursknapphet i GDE Vest og man opplever å miste bemanning til fordel for områder som er enda verre stilt. Vi ser at responstiden ved enkelte hendelser er for lang, og vi trenger å få responstiden ned. Man har også eksempler på at politiet ikke har kapasitet til å rykke ut. Det er ikke akseptabelt.
3.
Politi og kommuner samarbeider om forebyggende arbeid. Gode kommunale tjenester vil bidra til innbyggerne sin trygghet. Kommunen ser ikke for seg å avsette særskilte ressurser for å videreutvikle samarbeidet, men benytte de ressursene kommunen har på en best mulig måte og godt koordinert med politiet sin innsats. Politikontakter er viktig for kommunene. Dette må opprettholdes med maksimalt to kommuner pr. kontakt slik at politikontaktene kjenner kommunene godt.
4.
Trygg tilgjengelighet via telefon og nettløsninger bør prioriteres. I akutte situasjoner må responstiden ned og man må være trygg på at politiet møter opp ved behov. Politiet må være mer synlig i lokalmiljøet enn i dag.
5. Etnedal kommune vurderer at nåværende lokaliseringer i Valdres er tilfredsstillende.
Linda Mæhlum Robøle (SP) fremmet forslag om endret punkt 1 slik:
1. Kommunesektoren har generelt stort fokus på forebyggende arbeid på alle tjenesteområder. Hovedtanken er at det er mer hensiktsmessig å forebygge enn å kompensere med tjenester i ettertid. Mest ressurser legges i forebyggende helsearbeid og innen kriseberedskap. Kommunene har også betydelig fokus på forebygging i gruppen barn og unge, blant annet på områdene skole-dropout, psykisk helse og tidlig kriminalitet. Dette er forebyggende arbeid som vil være et bidrag også i politiet sitt arbeid med kriminalitetsforebyggende arbeid. En god og riktig rolledeling og godt samarbeid mellom politi og kommune er en suksessfaktor for å lykkes i dette arbeidet. Politiets ressurser inn i dette arbeidet bør ikke svekkes. Innen beredskapsområdet er nye klima-, pandemi- og sikkerhetsrelaterte utfordringer områder som krever raske omstillinger og gode kriseplaner. Den kommunale brann- og redningsetaten opplever å få mer ansvar ved hendelser lokalt. Det er enkelte oppgaver brannmannskapet verken skal eller bør håndtere på politiets vegne.
Linda Mæhlum Robøle (SP) fremmet forslag om endret punkt 2 slik:
2. Etnedal kommune er i all hovedsak tilfreds med politiets tjenestestedstruktur og tjenestetilbud i Valdresregionen. Det er signalisert reduksjoner fra nåværende bemanning lokalt knyttet til politikontakter og ressurser til forebyggende arbeid. Bemanning bør opprettholdes minst på dagens nivå. Man vil nå gå ned fra tre til to politikontakter i Valdres. Det er ønskelig å beholde tre. Aller helst burde man hatt en dedikert forebygger i tillegg til politikontaktene. I dag går ressursene med til vakt og beredskap, og det er ikke mulig for politikontakter som går vakt å samtidig følge opp overfor kommunene. Det er ressursknapphet i GDE Vest og man opplever å miste bemanning til fordel for områder som er enda verre stilt. Vi ser at responstiden ved enkelte hendelser er for lang, og vi trenger å få responstiden ned. Man har også eksempler på at politiet ikke har kapasitet til å rykke ut. Det er ikke akseptabelt.
Linda Mæhlum Robøle (SP) fremmet forslag om endret punkt 4 slik:
4. Trygg tilgjengelighet via telefon og nettløsninger bør prioriteres. I akutte situasjoner må responstiden ned og man må være trygg på at politiet møter opp ved behov.
Toril Grønbrekk (AP) fremmet forslag om tilleggssetning i pkt. 4 slik:
Politiet må være mer synlig i lokalmiljøet enn i dag.
Avstemmingsprosedyre:
Forslaget til vedtak med tilleggsforslag fra Linda Mæhlum Robøle og Toril Grønbrekk ble tatt til avstemming
ENSTEMMIG