OVERHOPP, KUNSTPROSJEKT I NORD-ETNEDAL – PRESSEMELDING

Overhopp, et stedskunstprosjekt mellom billedkunstnerne Marit Arnekleiv og Egil Martin Kurdøl er i full gang.

Stedet er Møllers Landhandel i Nord-Etnedal, bygget 1978, nedlagt 1999.

Bygningen ligger langt fra nærmeste hus, rett ved Steinsetbygdvegen, med tett skog på alle kanter.

«Grunnen til at vi fant stedet interessant er beliggenheten i randsonen mellom sivilisasjon og natur og det at bygningen ikke lenger har noen klar funksjon – den er tatt ut av tiden», sier kunstnerne om prosjektet.

De har lagt et skall utenpå huset og tapetsert Landhandelen med en forstørret utgave fra en tapet de fant på kontoret inne i butikken.
Neste steg blir performativ installasjon der en varmluftballong festes med tau til huset - løfter og skaper et avtrykk i lufta. Denne delen er helt avhengig av vær og vind – trolig skjer det på morgenen tirsdag 24. august.

Overhopp problematiserer også hva historieforvaltere finner verdifullt og velger å ta vare på. Landhandelens posisjon i Nord – Etnedal og stedets mikrohistorie blir en viktig del av Overhopp som skal dokumenteres, bearbeides og resultere i bokutgivelse, presentasjoner og utstillinger.

Etnedal kommune støtter prosjektet gjennom kulturmidlene